Niet storen, ik heb tijd voor mij #2

Check in met jezelf #2. 6 vragen om even mee stil te staan.Zes vragen om even mee stil te staan.

Afgelopen week schreef ik dit artikel over minder tijd buiten jezelf doorbrengen, en meer tijd mét jezelf. Maak er tijd voor om even aandacht voor jezelf te hebben. Check in met jezelf. Ik heb het zelf, zoals beloofd, ook gedaan. Het was een drukke week, en ik heb niet zo vaak tijd gemaakt voor mezelf als ik zou willen. Maar het is wel gelukt. Ik merkte tot mijn verrassing dat een moment was waar ik naar uit begon te kijken. De vragen zetten me even stil, en terwijl ik dacht, stilzat, voelde en onderzocht werd het langzaam stil in en rond me..
Misschien dat ik er gemiddeld een kwartier mee bezig ben geweest. Soms een half uur, soms ook maar tien minuten. Maar elke dag even tijd om stil te staan tussen de drukte was zó fijn.  
Veel dingen bleven een beetje ‘zoemen’ gedurende de dag. Zo had ik me voorgenomen afgelopen vrijdag om niet de dag door te rennen, maar er met mijn aandacht echt bij te zijn. ’s Ochtends voor ik de deur uit ging had ik er echt even bij stilgestaan: hoe zou het zijn om aandachtig de dag door te wandelen? Natuurlijk lukt dat niet in een keer een hele dag, maar ondanks dat ik echt moe was, was het toch een fijne dag. Af en toe plopte het ‘aandachtige beeld’ wat ik die ochtend gemaakt had weer op gedurende de dag, en dat hielp.

En daarom weer zes vragen, om even mee stil te staan.

Een paar tips:

  • Het is écht een goed idee om je muziek even uit te zetten (en je telefoon ook!)
  • De wereld kan heus een kwartier zonder je en hoofd en hart werken veel beter samen als ze niet worden afgeleid of gestuurd door muziek of whatsapp.
  • Hier op alleswatnodigis vind je elke week zes van deze vragen.
  • Je kunt ze eerst zelf beantwoorden of overnemen en  erover schrijven zonder dat je beïnvloed wordt door wat ik schreef. Je kunt natuurlijk ook eerst mijn stukjes lezen, als inspiratie. Of gewoon omdat dat leuk is en mensen nou eenmaal nieuwsgierige wezens zijn.

Here we go:

Hoe gaat het met je?
Probeer deze vraag echt te beantwoorden, niet alleen met ‘goed’  of ‘minder goed’ maar duik een beetje de diepte in. Stel de vraag aan jezelf zoals je ‘m aan je beste vriend of vriendin zou stellen. Jij verdient dezelfde aandacht van jezelf.
Wat is een fijne plek in je huis op dit moment?
Een plek waar je je op je gemak voelt. waar je lekker kunt zitten, liggen, rommelen (voor mij is het soms de keuken, als ‘ie opgeruimd is en ik lekkere dingen kan bakken). Wat brengt die plek je?
Wat moet je doen deze week waar je tegen op ziet? Waarom zie je er tegenop?
Dit is geen blije-dingen-vraag. Maar door op te schrijven waar je tegen aan zit te hikken is het uit je hoofd, en kun je het zien staan. Vaak lijkt het dan een stuk minder groot. Misschien helpt het om een ‘don’t-want-to-do-lijstje’ te maken: dingen die je niet wil doen, maar die wel moeten. Op het lijstje kun je afstrepen als het klaar is. Dat lucht op!
Welke karaktertrek waardeer je in jezelf?
Wat minder leuk is aan jezelf kun je meestal zo opnoemen. Maar sta eens even stil bij wat je aan jezelf waardeert? Kijk met nieuwsgierigheid, onderzoekend. Wat komt er bij je op? 
Hoe kan deze karaktertrek je helpen bij datgene waar je tegen op ziet?
Meestal zetten we onze kracht in voor iets buiten ons zelf. Partners, werk, kinderen, ouders, vrienden en vriendinnen. Kijk nog eens naar het ‘don’t-want-to-do-lijstje’. Hoe kan je jezelf helpen om het makkelijker te maken? Hoe kun je jouw fijne karaktertrek inzetten voor jezelf deze week? 
Plan een uur voor jezelf vandaag. Wat heb je nodig? Hoe ziet dat uur eruit?
Los van de drukte even de stilte zoeken. Er moeten genoeg dingen op een dag. Maar een uur voor jezelf – wat een cadeau! Gun jezelf dat. Zet het in je agenda. Doe iets wat je energie geeft, waar je van tot rust komt. Zoek de stilte en blijheid in jezelf op. 
Hoera, ik ben hier! 

Ga mee op onderzoek. Lees de vragen, schrijf erover, deel erover in de reacties hieronder. Vertel me wat je ervan vind. Tot volgende week!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *